Rynek Infrastruktury
Nowak podkreślił, że na 240 zatrzymań w całej Europie, w których wstrzymano dopłaty, w Polsce taka sytuacja zdarza się dopiero po raz drugi. Zamrożenie środków na drogi miało związek z podejrzeniem wystąpienia zmów cenowych w przypadku trzech kontraktów drogowych realizowanych na zlecenie GDDKiA.
Wbrew temu, co podają liczne media, minister nie powiedział, że środki odblokowano. Na Twitterze Sławomir Nowak wyjaśnił, że nie poinformował o odblokowaniu zamrożonych funduszy na drogi, a jedynie mówił o tym, że blokada zostanie zdjęta i nie istnieje ryzyko utraty tych środków.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego przekazało w lutym do Komisji Europejskiej odpowiedź na pismo dotyczące wstrzymania płatności na projekty drogowe. Odpowiedź zawiera m.in. wyniki zalecanego przez KE przeglądu kontraktów budowlanych realizowanych przez GDDKiA, pod kątem występowania potencjalnych symptomów zmów przetargowych. Strona polska wykonała przegląd w szerszym zakresie niż oczekiwała tego KE.
W odpowiedzi do Komisji Europejskiej przekazano również dokument opisujący system wykrywania oszustw na szkodę interesów finansowych UE (zalecenia Instytucji Zarządzających POIiŚ oraz PO RPW), który oprócz istniejących instrumentów prawnych zawiera dodatkowe wskazówki dla instytucji odpowiedzialnych za środki europejskie, a także beneficjentów funduszy UE odnośnie działań w zakresie zapobiegania, identyfikowania i reagowania w przypadku powzięcia podejrzeń popełnienia oszustw.
Dokument prezentuje funkcjonujący w Polsce system instytucjonalny, którego zadaniem jest m.in. zwalczanie zmów o charakterze antykonkurencyjnym. W ramach systemu największe inwestycje, w tym kontrakty realizowane przez GDDKiA, objęte są szczególnym nadzorem m.in. w ramach osłony antykorupcyjnej, a także kontroli prawidłowości udzielania zamówień publicznych sprawowanej przez prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.